SILAT LIAN BUAH PUKUL GAYANG LIMA BANI JAWI
Jangan suka terkinja kinja...Apa lagi dijual dijaja...Jangan dikeji usah dipuja...Sikit cakap banyakkan kerja...

Berburu ke padang datar...Dapat rusa belang kaki...Berguru kepalang ajar...Ibarat bunga kembang tak jadi

Kalau Tuan pergi ke Tanjung...Carikan saya ketam ragi...Hidup kita jangan sombong...Suatu hari di telan bumi

Sunday, December 30, 2012

Latihan Pukul Lapis Pukul (TM)

Akademi Buah Pukul Gayang Lima mempelopori (trademark) gaya latihan pukul lapis pukul dalam rumah (setempat) ini sebagai cara untuk memantapkan pergerakkan para pelatih. Dalam belebat atau bergelut gelut ini, para pelatih akan melakukan rutin pukul lapis pukul secara tertib dan perlahan dahulu. Ada lapan jenis cara lapis pukul yang akan diajar. Setelah pelatih berjaya menyesuaikan diri dengan semua cara lapis pukul ini, belebat akan dipraktikkan secara kombo atau bercampur mengikut gaya dan gerak pukul yang diaplikasikan. Secara beransur juga pergerakkan akan dilajukan secara tertib.

Sasaran pukul pula merangkumi kawasan anggota sebelah atas dan tengah termasuk persenyawa. Latihan ini lebih menjuruskan kepada permainan tangan sahaja. Namun hawa gerak dan gayang anggota badan juga memainkan peranan sebagai pelampas rasa dan gaya. Mata pula kena sentiasa awas memerhatikan pergerakkan lawan.

Saya ada mengatakan kepada Cikgu Nazri (pesilat sebelah kiri) yang memuatnaikkan video, bahawa gaya ini merupakan salah satu rahsia akademi G5 susurgalur Pak Atan namun memandangkan perkembangan teknologi IT dan minat terhadap buah pukul ini, kita berlapang dada memaparkannya. Saya juga ada masukkan teknik ini dalam video yang kami jual seketika dulu dan ada juga perguruan silat yang mengaplikasikannya dalam paparan video mereka, Alhamdulillah.

Bagi yang berminat hendak belajar G5, ayuh, mulakan tahun baru 2013 dengan azam untuk menuntut sampai pandai sebagai ilmu jatidiri yang bermunafaat bagi kita di dunia dan juga di sana nanti. Wallahu a'lam.

Sila Klik untuk tonton video dalam facebook


3 comments:

  1. yg baik dtg dari ALLAH, yg kurang dtg dari kelemahan diri sendiri. moga ada manfaat untuk semua.

    ReplyDelete
  2. mixed martial art tournament
    http://ysmcdn.com/share/my/2612/3272280

    ReplyDelete